Powered by Blogger.

Sunday, March 3, 2013

KERTAS KERJA PEMBINAAN PADANG HOKI MINI ASTROTURF DI SEKOLAH TUANKU ABDUL RAHMAN, IPOH




KERTAS CADANGAN PEMBINAAN PADANG HOKI MINI ASTROTURF
DI SEKOLAH TUANKU ABDUL RAHMAN, IPOH



1.0       latar belakang

Kerajaan Malaysia menerusi Kementerian Belia dan Sukan (KBS) amat komited untuk membangunkan sukan hoki di Malaysia. Sebagai makluman, pasukan hoki Malaysia menduduki ranking ke-13 di dunia. Justeru , KBS sentiasa bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mencungkil bakat-bakat baru dalam kalangan pelajar sekolah untuk mewakili negara pada suatu masa nanti. Bahagian Pengurusan Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Kecemerlangan (BPSBPSK) telah menjadikan sukan hoki sebagai sukan teras SBP di mana matlamat SBP sendiri untuk menjadi pusat kecemerlangan sukan. Di peringkat sekolah, pihak pengurusan menjadikan  sukan hoki sebagai sukan utama selain daripada sukan ragbi. Maka melalui kertas kerja ini diharapkan hasrat untuk memiliki padang mini astroturf  di Sekolah Tuanku Abdul Rahman akan menjadi kenyataan.



2.0       Matlamat projek

2.1      Projek ini merupakan projek untuk membina sebuah padang hoki  astroturf mini bersaiz 30m X 50m di Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh. Oleh itu,  bagi merealisasikan matlamat ini, pihak sekolah bercadang untuk mencari dana yang secukupnya sebanyak RM 190, 000.

2.2      Melalui projek ini,  pihak-pihak berwajib seperti kementerian-kementerian, bank-bank perdagangan, syarikat-syarikat korporat serta orang-orang perseorangan diharapkan dapat menyumbang dana bagi pembinaan mini turf yang dimaksudkan.

2.3      Selain itu juga, dengan berjayanya pembinaan padang hiki mini astroturf ini, perkembangan sukan hoki di STAR semakin rancak dan membuahkan hasil yang positif dalam jangka masa yang panjang nanti.



3.0       KEKUATAN SUKAN HOKI DI STAR

3.1       STAR pernah melahirkan pemain-pemain yang pernah mewakili    negeri Perak seperti Tajul Arifin Muhammad, Saari Sungib dan Mad Shah.

3.2       Pada tahun 2013, STAR mencatatkan sejarah apabila buat pertama kali menyertai Liga Hoki Remaja Kebangsaan (MJHL). Liga ini merupakan liga yang paling berprestij di Malaysia untuk pemain-pemain di bawah umur 19 tahun. Ramai pemain-pemain Malaysia yang dicungkil bakat melalui liga ini. Dengan penglibatan liga ini, para pemain didedahkan dengan persaingan ”high level” kerana turut bersaing dengan pemain remaja negara.



3.3       STAR merupakan johan Kejohanan Hoki Sekolah Berasrama Penuh Zon Utara pada tahun 2010 dan 2011 dan mewakili zon utara di peringkat kebangsaan.

3.4       Di peringkat Daerah Kinta Utara, STAR berada di belakang SMK Anderson, iaitu sekolah projek hoki dalam Kejohanan Hoki MSSD Kinta Utara 2010-2013.


3.5       STAR memiliki pemain hoki yang ramai. Sehngga hari ini, STAR memiliki seramai 60 orang pemain dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5. Pemain-pemain hoki STAR merupakan pemain yang berpotensi kerana pernah mewakili sekolah dan daerah sewaktu berada di sekolah rendah.

3.6       Para pemain hoki STAR turut cemerlang dari aspek akademik dan sering mencatat keputusan cemerlang dalam peperiksaan SPM. Setiap tahun, ramai pemain hoki STAR berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara mahupun di dalam negara dan menerima biasiswa dari kerajaan dan agensi-agensi tertentu. Ini menunjukkan selain  kecemerlangan pelajar STAR adalah seiring antara akademik dan kokurikulum.

3.7       Beberapa orang pemain hoki STAR berjaya mewakili universiti masing-masing selepas tamat persekolahan di STAR dan terlibat dengan Kejohanan Hoki Universiti-universiti Malaysia (MASUM).

3.8       STAR juga memiliki jurulatih dalam kalangan guru yang memiliki sijil kejurulatihan dari Malaysian Hockey Confederation (MHC). Ini menunjukkan STAR tidak memiliki masalah dari aspek kejurulatihan berdasarkan pengalaman dan pengiktirafan yang diberikan oleh MHC.



4.0       PERNYATAAN MASALAH

Walaupun STAR memiliki kekuatan tersendiri dalam sukan hoki, namun  didapati beberapa kekangan timbul dari aspek latihan. Antaranya STAR tidak memiliki tempat latihan yang sempurna kerana hanya berlatih di atas simen gelanggang bola tampar sejak tiga tahun yang lepas.  Keadaan ini menimbulkan kekangan dalam mendapatkan latihan yang berkualiti kerana:

4.1       Gelanggang bola tampar yang tidak sesuai untuk latihan kerana  berlubang dan mengalami rekahan. Selain masalah bola tersangkut timbul juga masalah keselamatan kerana simen yang berlubang.

4.2       Saiz gelanggang bola tampar yang agak sempit dan hanya berukuran 17 X 35 meter dan menyukarkan para pemain untuk berlatih kerana jumlah pemain  seramai  60 orang. Keadaan ini menyebabkan jurulatih hanya dapat menumpukan perhatian kepada aspek latihan asas sahaja kerana ”drill” dan taktikal tidak dapat dilakukakan disebabkan oleh saiz tempat latihan yang sempit.
.
4.3       Para pemain junior terpaksa menumpang di gelanggang bola   keranjang bersebelahan tempat latihan. Tempat latihan lama di atas rumput kini dijadikan sebagai padang bola sepak.

4.4       Masalah kewangan untuk menyewa Stadium Azlan Shah (astroturf) kerana kadar sewaan adalah sebanyak RM 40.00 sejam pada hari bekerja dan RM 50.00 sejam pada hari minggu. Selain itu juga hanya pitch 2 sahaja yang boleh disewa dan ini menyukarkan jurulatih kerana tempahan seringkali bertembung dengan tempahan dari sekolah dan institusi lain.


5.0       CADANGAN PEMBINAAN

5.1       Padang Hoki mini bersaiz  30m X 50m iaitu separuh saiz sebenar standard padang penuh.

5.2       Tempat yang dicadangkan ialah gelanggang bola tampar dan gelanggang tenis lama yang tidak digunakan dan digabungkan menjadi padang mini astroturf.

5.3       Cadangan hanya melibatkan pembinaan asas/tapak sahaja dan tidak melibatkan karpet/turf . Pihak sekolah bercadang untuk memohon mengambil karpet/turf di Stadium Hoki Azlan Shah yang tidak digunakan lagi kerana telah digantikan dengan turf bewarna biru.


6.0       KEWANGAN

Bil
Perihal barag-barang/perkhidmatan dan
syarat-syarat khas
Harga (RM)
1
Kerja-kerja permulaan dengan membekal tenaga kerja, mesin dan peralatan untuk membaikpulih permukaan gelanggang hoki yang telah rosak serta tidak rata berkeluasan 17 meter X 35 meter.
10 000.00
2
Mengorek laluan saluran paip buang jenis spring  (subsoil) bawah permukaan gelanggang bagi membuang sisa air yang bertakung apabila hari hujan dan kerja-kerja pemasangan longkang dan sum.
35 000.00
3
Menambak pasir dan tanah bagi meratakan permukaan gelanggang serta kerja memadatkan permukaan tanah menggunakan jentera.
25 000.00
4
Pemasangan paip air serta sistem pam.
15 000.00
5
Kerja-kerja pendawaian eletrik menggunakan armor kabel, pemasangan tiang Galavinise steel sebanyak enam meter, pemasangan enam unit lampu limpah berkuasa 500W setiap satu beserta aksesori kelengkapannya termasuk kotak DB Eletrik.
30 000.00
6
Upah pemasangan karpet/turf yang disediakan.
 8 000.00
7
Kerja pemasangan intelock brick di bahagian tepi luar gelanggang hingga ke pagar.
40 000.00
8
Memasang pagar dawai di sekeliling gelangang.
25 000.00
9
Membuang sisa-sisa pembinaan dan membawa keluar, serta mengemas semula kawasan kerja.
 2 000.00


                                   JUMLAH BESAR


190 000.00



8.0       PENUTUP

Adalah menjadi hasrat pihak sekolah untuk melihat pembinaan padang hoki ini Astroturf ini menjadi kenyataan hasil daripada sokongan kewangan pihak-pihak yang terlibat. Sememangnya masalah kewangan merupakan cabaran terhebat dalam menjadikan matlamat projek ini dapat dicapai dan pihak sekolah percaya dengan keprihatinan pihak-pihak berwajib , syarikat koporat mahupun orang perseorangan hasrat untuk melihat pembangunan sukan hoki di STAR akan menjadi kenyataan.  Sumbangan boleh lah dibuat melalui cek atas nama PIBG SEK TUANKU ABD RAHMAN ataupun melalui akaun PIBG  08013010003411 (Bank Islam Malaysia Berhad).


Disediakan oleh :



(SHAHNUN BIN ABDUL GHANI)
Guru penyelaras/Jurulatih hoki
Sekolah Tuanku Abdul Rahman, IPOH


Disahkan oleh :



(TUAN HAJI ABDUL HASHIM BIN ABDUL KARIM, AMP, PPG.)
Pengetua Cemerlang
Sekolah Tuanku Abdul Rahman, IPOH







TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI BLOG KELAB HOKI STAR.KAMI MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN ANDA

1 comments:

IMANSHAH said...

Sekadar kertas kerja untuk mencari dana, belum pasti dapat atau tidak, sekadar berusaha. Semoga dipermudhkan urusan.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...