Powered by Blogger.

Thursday, March 10, 2011

STAR VS MCKK : TATKALA BUKU BERTEMU RUASNYA

Pagi yang cerah, akhirnya menjelma jua. Pagi yang dinanti-nantikan. Pagi yang akan menentukan kelangsuangan perjuangan 15 anak muda ini. Pagi yang akan membuktikan maruah yanag telah hilang akan kami tebus semula. Menentang MCKK bukan sukar, namun tidak mudah. Walaupun kelihatan MCKK punyai sedikit kelemahan dari aspek serangan dan juga pertahanan, namun, kami sesekali tidak akan memandang enteng keupayaan musuh tradisi ini. cukuplah selama ini air mata kami tumpah, melihat deligasi Bandar Di Raja ini muncul pemenang perlawanan  antara kami. Dan kami tidak ingin lagi berada di belakang mereka. 

Benar sekali kata guru dan senior , apabila berhadapan dengan MCKK, pasti ada satu perasaan yang kurang enak. Kelihatan Ridzuan Ramli agak tertekan dengan perlawanan ini kerana dia merupakan satu-satunya pemain yang mudah hilang fokus. Namun semangat berpasukan yang diterapkan berjaya menenangkannya. Sebelumnya, pasukan SERATAS telah berjaya melangkah ke final setelah mengalahkan SM Sains Sultan Muhammad Jiwa dengan penentuan penalti stroke apabila ke dua-dua pasukan terikat 1-1. Dan akhirnya SERATAS berjaya menundukkan SEMUJI dengan 4-2.

Perlawanan bermula dengan serangan yang cuba dilancarkan oleh STAR gagal menembusi kekebalan benteng pertahanan MCKK. Sayang seribu kali sayang, walaupun mendapat banyak peluang untuk menjaringkan gol, namun, gawang MCKK masih gagal untuk dibolosi. Begitu juga dengan pukulan sudut penalti (PC) gagal dimanfaatkan oleh pasukan STAR. Kemuncak kepada kegagalan ini apabila jaringan padang oleh Zahran Syahmi tidak disahkan oleh pengadil perlawanan. Walaupun kecewa, namun semangat juang para pemain tidak luntur. Ampuh mengetuai bahagian pertahanan, Amizal Mansor dan rakan-rakan begitu tenang mengawal benteng dari serangan pihak lawan. 

Keputusan penuh kedua-dua pasukan terikat 0-0, dan permainan diheret ke masa tamabahan, iaitu golden goal. Namun, kedua-dua pasukan begitu hampa kerana gagal menjaringkan gol dan akhirnya pemenang terpaksa ditentukan oleh pukulan penalti stroke. Lima pemain telah dipilih untuk menggalas cabaran ini. Mereka adalah Amizal  Mansor, Aiman zairudin, Aiman Baharom, Nazri Syamil dan Faris Habeha. Debaran begitu dirasakan saat ini.

Selaku pemain pertama mengambil pukulan, Aiman Zairudin gagal menjaringkan gol. Bagaikan gugur jantung apabila melihat pemain MCKK mudah menewaskan Ameer untuk mereka mendahului 1-0. Namun, Faris Habeha sedikit melegakan apabila menjaringkan gol menjadikan kedudukan 1-1. Kemudiannya, pemain MCKK menceriakan kem STAR apabila gagal menjaringkan gol dalam percubaan ke dua.

STAR meneruskan delegasi dengan Nazri Syamil yang selaku pemain giliran ke-3 untuk mengambil pukulan penalti stroke. Dengan wajah yang tenang serta selamba, Nazri berjaya mengelirukan penjaga gol MCKK dan menambahkan jaringan menjadikannya 2-1. Kegembiraan hanya sementara apabila pemain MCKK juga berjaya menewaskan Ahmad Ameer. Katanya, Ahmad Ameer belum bersedia ketika itu namun pengadil mengesahkan jaringan tersebut. Kedudukan kembali menjadi 2-2.


Giliran seterusnya diambil oleh Aiman Syahir selaku pemain giliran ke-4. Aiman Syahir melangkah ke hadapan dengan yakin untuk menjaringkan gol. Wisel dibunyikan dan 'Swoooooff', TERSASAR..! Sorakan kegembiraan pemain MCKK kedengaran, moral pemain STAR semakin tercabar.. Menambahkan lagi kepiluan apabila pemain giliran ke-4 MCKK telah berjaya mengelirukan Ahmad Ameer, menjadikan kedudukan STAR di belakang, 2-3.

Namun, perjuangan masih belum berakhir. Tiba pula giliran Amizal Mansor,  kapten pasukan yang juga selaku pemain giliran ke-5. Sekiranya beliau gagal, maka hancurlah harapan STAR untuk mara ke peringkat kebangsaan pada tahun 2011. Beliau yang selaku watak kapten melangkah ke hadapan dengan tenang tanpa menghiraukan sorakan pemain MCKK. Sejurus wisel dibunyikan, Amizal mudah menolak masuk ke penjuru atas gol untuk mengembalikan kedudukan 3-3. Pemain STAR masing-masing menghela nafas lega. Dan kini harapan diletakkan di bahu Ameer Yusri untuk menyelamatkan STAR daripada tersingkir. Suasana stadium menjadi semakin riuh. Ameer Yusri tekad menyelamatkan STAR.. Dan........ YESSSS!!!! Bola berjaya ditampan kemas oleh Ameer Yusri untuk kedudukan kekal 3-3. Syukur, Alhamdulillah.

Maka, dengan itu, penentuan 'sudden death' pula diadakan dan MCKK dikehendaki mengambil pukulan penalti dahulu. Semua mata tertumpu kepada Ameer Yusri. Dibahunya terletak harapan menggunung. Dan, apabila pukulan diambil, Ameer menggunakan segala pengalaman dan kepakarannya untuk bergerak ke kiri, dan bola berjaya ditampan dengan kemas. Seluruh stadium gegak gempita. Dan kini harapan mula berbunga. Faris Habeha diberi kepercayaan untuk mengambil pukulan. Sebaik wisel dibunyikan , Fariis dengan yakin menolak masuk ke pintu gol MCKK dan tidak berjaya dijangkau oleh penjaga gol mereka. Dan wisel penamat dibunyikan panjang merayakan hari bersejarah STAR untuk buat kali pertama layak  ke Kejohanan Hoki SBP Kebangsaan secara merit setelah lima tahun mencuba. Semua pemain menangis kegembiraan sambil melihat para pemain MCKK sugul menerima kekalahan. Syabas STARIAN, kami bangga dengan anda!!






TERIMA KASIH KERANA SUDI MENGUNJUNGI BLOG KELAB HOKI STAR.KAMI MENGALU-ALUKAN SEBARANG KOMEN ANDA

1 comments:

edy anuar said...

i wish i was there.. congrats stariann..!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...